Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия
Пловдивска Света Митрополия

Новини

Архипастирско обръщение на Негово Високопреосвещенство Пловдивския митрополит Николай за благословен успех на г-н Здравко Димитров в изборите за кмет на гр. Пловдив

Ваши Преосвещенства,

Боголюбиви Отци,

Обични в Господа братя и сестри,

Господин Здравко Димитров, областен управител, който сега е кандидат за кмет на град Пловдив, се обърна към Светата православна църква с молба да благословим неговото начинание и намерение. Ние познаваме господин Здравко Димитров от много години и сме имали възможност да се убедим, че той е вярващ човек, добър син на Светата ни църква и щедър и искрен неин спомоществувател. Самият той не иска да бъде хвален за добрите дела, с които е спомогнал на делото на църквата в Пловдивска епархия, но ви уверявам, че добрите му дела са многобройни и значими. За тях той беше удостоен с нашето най-високо отличие – орденът „Свети Апостол Ерм, първа степен“. Когото църквата веднъж вече е отличила с благодарност за неговите трудове, нему църквата не може да откаже благословение на бъдещите му намерения, още повече, когато тези намерения са да поеме нови отговорности в служба на народа, тоест да продължи да служи, както е служил до сега, независимо от каква светска позиция. Господин Димитров досега е служил добре и ние вярваме, че ще продължи така и в бъдеще. Включително, като кмет на Богоспасаемия град Пловдив, ако Бог промисли да му възложи тази отговорност.

Скъпи господин Димитров, имате нашата благословия за Вашето намерение и Ви желаем успех!

Позволете ми сега да кажа още няколко думи, които могат да прозвучат като напътствия, но с които, за да няма недоразумения, бих искал да поясня как аз разбирам благословението, което църквата дава на кандидати в светска, политическа надпревара.

У нас, когато се говори за управлението на мирските дела много често, да не кажа всякога, се използва думата „власт“. Някой се бил „борил за власт“, някой бил „взел властта“, някой бил „на власт“. Аз зная, господин Димитров, че вие знаете това, но все пак нека го кажа и на Вас и на всички участници в предстоящата предизборна кампания – моля ви, никога не използвайте думата „власт“ за себе си и за длъжностите, които заемате или предстои да заемете! Властта е само и единствено у Бог! Само Той има власт да се разпорежда с делата на този свят. Този, когото Той промисли да постави на висока позиция в светското управление, не получава „власт“, а получава отговорност. Властта, която се дава от Бога, представлява отговорност, която издигнатият започва да носи пред хората, но особено пред Бог! Колкото по-значима е позицията, толкова и отговорността е по-голяма.

Отговорността пред Бог за воденето на светските дела означава всякога, при всяко решение, което светските управници вземат, те да се запитват дали решението им е съзвучно с предписанията, които Синът Божий, нашият Господ Иисус Христос ни е оставил, за това как да водим делата, така, че животът в този свят да е мирен и изпълнен с удовлетворение и радост. Те са много, но нека спомена само някои от тях. Светският управник, комуто Бог възлага отговорността за управлението, трябва да е милостив и грижовен. Да е милостив и грижовен към слабите, бедните, неуспелите. С личен пример и с дело той трябва да подканва силните, богатите и успелите да се погрижат и да поемат солидарна отговорност за своите по-слаби и по-бедни братя и сестри. За това светският управник трябва да е справедлив, и то в смисъла на Божията справедливост. За да е милостив и справедлив светският управник трябва да се проникне от съзнанието, че всички хора са синове и дъщери Божии, че са родени равни и са равни пред Бога. Различни ги правят не материалните възможности, с които разполагат, а единствено делата им, по които Бог ще ги съди. Добър управник, освен това, може да бъде само човек, който има вяра в Бога и има страх Божий, другото е властник.  Добър светски управник е този, който знае, че не разпределя „ресурси“, а ръководи хора, че носи отговорност за хора. Грешка прави и грях слага на душата си този, който разглежда себе си като властник, а градът и хората в него като „ресурси“, от които да изстисква максимума за себе си и за своите приближени, без да се съобразява с никого и с нищо. Великото някога египетско царство, в което властниците са се кланяли на тотеми и са разглеждали хората като „ресурс“, тоест – роби, е било застигнато от Божия гняв и е станало на прах и пустиня. Изчезнала е културата, изчезнал е езикът, изчезнал е самият народ, ведно с владеещата го каста. Останали са едни пирамиди – паметници на богохулна арогантност, довела до затриването на цяла една цивилизация. Много важно, че фараоните са построили пирамиди, но са затрили народа си и държавата си! С богохулна арогантност, повтарям това.

Но защо да отиваме толкова далеч? Та нима градът, в който живеем не ни дава пример за същото? Колко пластове руини от езически царства лежат под краката ни като археологически разкопки? Пловдив, градът, в който живеем днес, е изграден такъв, какъвто е, от християнската цивилизация, от християнската култура, от вярата в Христа. България, Европа, такива каквито са днес са изградени от вярата в Христа. Изчезне ли вярата в Христа, бъдат ли пренебрегнати принципите и ценностите, за които споменахме току-що, започнем ли да се грижим само за строежите, без да зачитаме хората и този материален свят един ден ще изчезне, и ще се превърне в археологическа разкопка. Без да остави дори и една пирамида, защото експлоатираният човешки „ресурс“ е малък, а вече е и много изтощен от експлоатацията. Така ще става всякога, когато властта се разглежда като материалистична, алчна консумация на „ресурси“, а не като отговорност пред Бога, одухотворена от любовта към хората, от любов към ближния, когото трябва да обичаме, както обичаме себе си. Това е същността на християнската представа за „власт“. Властта означава отговорност, а правилното носене на отговорността предполага да имаме любов към хората. Към всеки отделен човек, без предубеждения и без пристрастия, да се вслушваме в него, да откликваме на неговите нужди, да го зачитаме и уважаваме, както уважаваме себе си.

Зная, че господин Здравко Димитров разбира и споделя тези наши виждания. Той знае и нещо друго, а именно, че управата на града и църквата в града са двете страни на Божествената симфония, че те заедно осъществяват връзката между земното и небесното и колкото по-добро и тясно е сътрудничеството между тях, толкова повече народът е добре и толкова по-благодатен и благополучен е животът на гражданите. Продължавайте да помагате на Светата православна църква, господин Димитров и ще имате нейната признателност и благословия, независимо на каква позиция сте или ще бъдете. А Бог ще Ви въздаде за трудовете Ви по най-добрия за Вас начин, вярвам в това.

Моля Ви, предайте тези наши благословения и размишления на Вашите съмишленици и спътници, а защо не и на Вашите политически опоненти и ги призовете да ги имат предвид не само през следващия един месец, но и през всички следващи години, които, по волята Божия, ни предстои да изживеем заедно в този град и в тази страна.

Като Ви пожелавам отново успех, призовавам Божието благословение над Вас, както и над всички жители на Богоспасаемия ни град Пловдив и цялата наша епархия.

 

Гр. Пловдив

27.09.2019 г.