СИМВОЛ НА ВЕКОВНАТА ВРЪЗКА С РИЛСКИЯ МАНАСТИР
Храмови празници:
Преподобен Йоан Рилски Чудотворец - 19 октомври
Успение на преподобни Йоан Рилски - 18 август
Най-почитаният български светец преподобни Йоан Рилски е роден около 876 г. в село Скрино, край река Струма. Той бил съвременник на царуването на българския княз Борис (852-889 г.), на неговия син Владимир (889-893 г), на цар Симеон Велики (893-927 г.) и на Симеоновия син цар Петър (927-969 г.). Първоначално свети Йоан приел монашеския живот в манастира „ Св. Димитър “ където получил образованието си. Привлечен от уединения живот, той се заселил в рилската пустиня, живял дълги години в самота и основал манастир. Извършил много чудеса приживе и след смъртта си. Самият цар Петър го посетил.
Починал на 18 август 946 г. и бил погребан под пещерата, където пребивавал в края на живота си. През X в. нетленните му мощи били пренесени в Средец (София). Вероятно тогава е канонизиран. През 1183 г., след като превзел Сердика от византийците, унгарският крал Бела III пренесъл мощите му в Грац. След 4 години ги върнал обратно.
Българският цар Асен I, след като освободил България от византийско робство, тържествено пренесъл през 1195 г. мощите на свети Йоан Рилски в столицата Търново. През 1469 г. монасите от Рилския манастир пренесли светите мощи в своята обител. Преподобният Йоан Рилски е обявен за небесен покровител на българския народ.
Според преданието още през XVIII в. в северното пловдивско предградие „Каршияка“ съществувал малък параклис, посветен на св. Йоан Рилски Чудотворец. Култът към светеца в Пловдив бил силен, защото Рилският манастир имал метох в подножието на Таксимтепе. До средата на XIX в. поради липса на по-голям храм жителите на „Каршияка“ посещавали черквата „Св. Димитър“, намираща се на Трихълмието.
През 1848 г. Стоян Чалъков - Големи издействал султански ферман за построяване на представителен храм за нуждите на нарасналото население в северната част на града. Той самият станал дарител заедно със зет си Димитрика Мицора - пловдивски търговец и бегликчия, родом от Мецово. Помощи изпратил и Александър Екзарх, който по това време се намирал в Цариград. В писмо до него църковното настоятелство го уведомява за тържественото освещаване на 6 ноември 1849 г. и моли да се изпратят така необходимите богослужебни книги.
За първи свещеници са назначени поп Златан Кинов (по-късно Серафим митрополит Сливенски) и поп Анастасий. Поп Златан става и първият български учител в училището, построено при черквата.
Архитектурата на храма следва схемата на просторна трикорабна псевдобазилика. Майсторите строители са неизвестни. Дърворезбата на иконостаса е изпълнена вероятно с градежа на черквата от братята Димитър и Антон Станишеви, като първият сам изработил владишкия трон. Стените са изписани през 1864-1865 г. от пазарджишките зографи Стефан Андонов и Атанас Гюдженов, наскоро завършили стенописите на „Св. св. Константин и Елена“. Техни помощници са Андон Варски и МилтиадиНиколов, син на зографа Никола Одринчанин.
На 3 март 1923 г. стихиен пожар унищожил до основи сградата на храма. Оцеляла само камбанарията, построена в черковния двор. Още същата година започнало събиране на средства и така на 19 септември 1925 г. митрополит Максим полага основния камък, а през 1929 г. храмът е завършен. Проектът е на арх. Христо Бърнев, строителният надзор на инж. Христо Бъчваров.
Просторният едно- корабен, кръстовиден наос се осветява от много прозорци и от голям полусферичен купол. Нова висока камбанария се издига над притвора, а из- точната стена завършва с голяма полукръгла апсида. Към архитектурата успешно са адаптирани мотиви от старото българско църковно изкуство.
През 1931 г. резбарят Атанас Филаретов изработва иконостаса и амвона, а следващата година Иван Тосков украсява архиерейския трон. Големите царски икони са дело на калоферския художник иконописец Кирил Кънчев. В северния край на иконостаса върху аналой е иконата от 1854 г. „Взиграние“ (Играеща с Младенеца), която изобразява св. Богородица, заобиколена от 12-те апостоли. След построяване на черковната сграда и свещеническия дом (1935 г.) целият комплекс получава завършен вид. На 15 октомври 1938 г. новоръкоположеният митрополит Кирил, бъдещ патриарх Български, освещава храма.
Изписването на стените през 1948 г. е дело на колектив под ръководството на проф. Димитър Гюдженов, син на зографа Атанас Гюдженов, рисувал стенописите на стария храм. Членове на колектива са проф. Георги Богданов, Олга Богданова, Цанко Василев и декораторът Димитър Македонски. Освен сцените от живота на Иисус Христос и св. Богородица, интерес предизвикват църковно-историческите композиции „Св. св. Кирил и Методий проповядват на народа“ и „Св. Йоан Рилски връща даровете на цар Петър“.
При източната страна на храма е оформен неголям некропол в ансамбъл с исторически паметници. Това са надгробията на заслужили свещеници, духовни водачи, учители, борци за национално освобождение, радетели за Съединението на България като поп Манол Коларов (1843-1918 г.), поп Тачо, чието светско име е Христо Костов (1854-1927 г.). От двете страни на апсидата са монтирани две възпоменателни плочи на загиналите в Балканската и в Първата световна войни жители на квартал „Филипово“ („Каршияка“). На едната от тях е отбелязано името на Георги Търнев, член на революционния комитет, загинал като воевода на чета през 1876 г. Друг забележителен исторически паметник показва мястото, където са погребани двамата руски унтерофицери Раков и Разбицкий, загинали при освобождението на Пловдив в Руско-турската освободителна война (2 януари 1878 г.).
Председател: икон. Кристиян Стефанов Садаков - тел.: 0879 534 287
Енорийски свещеници:
прот. Лазар Стоянов Лазаров - тел.: 0888 341 868
свещ Димов Трендафилов Лемберов - тел.: 032 262 005
свеш Христо Костадинов Батинков - тел.: 032 250 786
Адрес: гр. Пловдив, ул. "Васил Левски" №85
Телефон: 032 960 192